Eten & drinken

Wat is belangrijk wanneer je aan bodybuilding doet?

Bodybuilding is al vele jaren populair. Mensen die nu aan bodybuilding doen, begonnen vaak met krachttraining. Toch is er wel een verschil. Bij bodybuilding staat de spiergroei namelijk centraal. Je wilt zoveel mogelijk spiermassa opbouwen. Bij krachttraining gaat het meer om sterker worden en een beter lichaam krijgen. Daarom begint men meestal bij krachttraining en stapt dan, indien gewenst, over op bodybuilding.

Het is dus duidelijk dat meer spiermassa het doel is bij bodybuilding. Wat is dan belangrijk bij bodybuilding als je hier aan doet, of als je hier interesse in hebt? 

Voeding, supplementen en consistentie

Om succes te zien en je doelen te behalen als bodybuilder is het volgende van belang:

  • Voeding
  • Supplementen
  • Consistentie & discipline

Wil je het echt ver schoppen, dan mag geen van de bovenstaande drie dingen slecht zijn. Hieronder wordt daar verder op ingegaan.

Voeding

Goed eten is ontzettend belangrijk voor je lichaam. Je vraagt als bodybuilder veel van je lichaam en er is sprake van zware krachtsinspanningen. Je lichaam heeft gewoonweg veel energie nodig om dat te kunnen. Daarom is het van groot belang dat je goed eet.

Vooral als bodybuilder is voldoende voeding dus essentieel. Zo is het van belang dat je voldoende eiwitten eet. Zo herstellen je spieren beter en sneller, wat spiergroei bevordert. Ook koolhydraten zijn belangrijk voor voldoende energie, waardoor je beter gaat presteren tijdens je trainingen. Verder is het aangeraden gezonde vetten te eten.

Het is als bodybuilder belangrijk dat je geen maaltijden mist en altijd voldoende eet bij je ontbijt, middageten en avondeten. Zo voorzie je je lichaam van de voeding die het nodig heeft om ervoor te zorgen dat je spieren daadwerkelijk kunnen groeien.

Supplementen

Uitstekende toevoegingen op een juist voedingspatroon voor bodybuilders: supplementen. Met behulp van supplementen kun je nog beter presteren en optimaliseer je je inname van voedingsstoffen. 

Belangrijke sport supplementen voor bodybuilders zijn creatine, whey eiwitshakes en BCAA-aminozuren. 

Creatine is toch wel hét supplement. Het zorgt niet alleen voor meer kracht tijdens je trainingen, waardoor je beter presteert (en spiergroei dus bevordert), maar het stimuleert ook uit zichzelf spiergroei. Dit maakt het een perfect bodybuilding supplement.

Verder zijn eiwitshakes (whey) ook belangrijk. Je voorziet je lichaam van snelle eiwitten, wat ervoor zorgt dat je spieren optimaal herstellen.

Ook BCAA-aminozuren zijn belangrijk. Dit voor een consistente aanvoer van belangrijke aminozuren en een betere spierherstel.

Bodybuilding supplementen zijn dus van groot belang voor bodybuilders en uitstekende toevoegingen op een goed voedingspatroon.

Consistentie & discipline

Tenslotte iets wat logisch klinkt, maar toch door velen wordt vergeten: consistentie & discipline is essentieel. Dit geldt voor trainingen, voeding en gebruik van supplementen. Voor bodybuilders zijn patronen, schema’s en een bepaalde levensstijl belangrijk om zoveel mogelijk spiergroei te realiseren en gestelde doelen te behalen.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.