Eten
Eten & drinken

5 gouden tips voor moeilijke eters

Hebben jouw kinderen weer eens geen zin in eten? Zitten ze met lange gezichten aan tafel en heb je het gevoel dat je continu in een machtsstrijd bent verwikkeld? Troost je dan in elk geval met de gedachte dat je zeker niet alleen bent. In heel veel gezinnen gaat het er tijdens het avondeten het hetzelfde aan toe. Gelukkig betekent dit niet dat dit je hele leven zo zal blijven. Er zijn genoeg verhalen van moeilijke eters die als ze opgroeien uiteindelijk bijna alles lusten. Even door de zure appel heen bijten dus? Of zijn er ook dingen waarmee je dit proces kunt versnellen? 

Allereerst is het belangrijk om het probleem te ontdekken. Is je kind altijd een moeilijke eter? Zelfs als hij of zij op iets lekkers getrakteerd wordt? Of kost het helemaal geen moeite om hem een maaltijd van restaurants near me te laten eten als hij dit wel lekker vindt? Sommige kinderen hebben bijvoorbeeld alleen maar een probleem met gezond eten. Anderen doen dit met alles. Maar hoe los je dit probleem dan op? Wij geven 5 gouden tips voor moeilijke eters. 

Besteed er niet te veel aandacht aan 

Dit is natuurlijk ontzettend lastig voor ouders. Je wil dolgraag dat je kind goed eet en lekker in zijn vel zit. Daarom kan het frustrerend zijn om hem of haar iedere maaltijd te zien weigeren. Probeer er echter zo min mogelijk aandacht aan te schenken. Hoe meer jij gaat pushen, hoe groter de machtsstrijd tussen jullie twee wordt. Daarnaast is afleiding vaak het beste medicijn. Praat daarom gezellig over de dingen die jullie vandaag hebben gedaan en wat jullie morgen gaan doen en praat minder over het nemen van hapjes. Je zal merken dat je kind dan ongemerkt meer eet dan je normaal van hem zou verwachten. 

Geef hem of haar een keuze 

De meeste kinderen vinden het fijn als ze mee mogen beslissen. Geef ze daarom iedere dag verschillende keuzes. Probeer de vraag wel te verkleinen. Vraag niet: wat eten we vandaag? Maar geef ze de keuze tussen twee verschillende groentes.  

Indien het mogelijk is kan het ook slim zijn om ze een beetje bij het koken te betrekken. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat kinderen beter eten als ze het gerecht zelf hebben gemaakt. Geef jongere kinderen simpele klusjes zoals het wassen van groentes of het vullen van een pan met water. Oudere kinderen mogen meer verantwoordelijkheid en kunnen misschien zelfs helpen bij het snijden en bakken. 

Beloningssysteem 

Bij sommige kinderen werkt een beloningssysteem zeer effectief. Laat je kind bijvoorbeeld na iedere maaltijd een sticker plakken. Als het stickervel helemaal vol is mag hij zelf kiezen wat jullie die avond gaan eten. Online eten bestellen belooft dan een mooie beloning te worden! Je zal merken dat de bordjes veel sneller leeg zullen zijn. 

Geef minder tussendoortjes 

Veel ouders proberen hun kinderen tussendoor zoveel mogelijk snacks te geven, omdat ze hopen dat ze zo minder honger gedurende de nacht krijgen. Dit lijkt een logische beslissing als je een slechte eter hebt, maar het kan het probleem alleen maar verergeren. Je kind zit dan immers al zo vol van de snacks dat hij minder snel geneigd is om zijn hoofdmaaltijden te proberen. Stel dan ook als regel in dat je 2 a 3 uur voor het avondeten geen snacks meer geeft. Het is echt niet erg als je kind een dagje wat minder eet. 

Schep kleinere porties op 

Probeer kleinere porties op te scheppen of laat je kind zelf bepalen wat hij eet. Een minder vol bord maakt het voor jonge kinderen aantrekkelijker om de uitdaging aan te gaan. Sommige kinderen gooien bij een vol bord al direct de handdoek in de ring. Door je kind steeds een klein beetje te geven, krijgt hij de kans om deze wel geheel leeg te eten.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.