Klantenbinding is erg belangrijk voor een webshop. Met een goede klantenbinding zorg je ervoor dat klanten opnieuw je webshop bezoeken, een aankoop doen of je aanbevelen bij vrienden of familie. Maar hoe bouw je een relatie op met je klant. Wij geven je wat waardevolle tips voor een goede online klantenbinding.
Waarom is klantenbinding belangrijk?
Klantenbinding is erg belangrijk. Loyale klanten zijn namelijk essentieel voor de toekomst van je onderneming. Je kunt eindeloos werken aan het werven van nieuwe klanten maar wellicht laat je kansen liggen bij degene die al klant zijn? Het is namelijk veel rendabeler te focussen op de klanten die je al hebt tegenover het werven van nieuwe klanten. Hier wordt vaak te weinig aandacht aan besteed.
Speel in op de behoefte van je klant
Het is altijd belangrijk na te denken wat de vraag van je klant is. Wat is het wat de klant wil? Door in te spelen op deze vraag, hun probleem te erkennen en een oplossing te bieden zul je hun aandacht vasthouden en is de kans groot dat ze (opnieuw) een aankoop doen.
Communiceer met je klant
Zorg dat je het contact met je klant onderhoudt, ook na de aankoop. Door te blijven communiceren blijf je vers in hun geheugen. Houd je klant op de hoogte en zorg dat je onder de aandacht blijft. Dit is gunstig op het moment dat zij op het punt staan een nieuwe aankoop te doen.
Geef je klant iets extra’s
Daarnaast kun je de klantenbinding verhogen door je klanten iets extra’s aan te bieden. Dit kan door extra service aan te bieden of ze te verassen met een gift. Mensen zijn geneigd een gift namelijk te beantwoorden met een tegengift. Dit noemt men het principe van wederkerigheid. Het is een principe dat inspeelt op onze normen en waarden. Dit principe wordt vaak toegepast binnen de marketing. Wanneer jij iets voor je klanten doet, zullen ze sneller wat terugdoen en bijvoorbeeld een aankoop doen binnen je webshop. Zorg dat het een gift is die past bij de branche en waar klanten echt iets aan hebben. Zit je in de sportbranche? Dan kun je een pet borduren of handdoeken bedrukken met een logo en deze weggeven aan loyale klanten. Niet alleen werk je hiermee aan je branding, ook verleid je je klanten opnieuw een aankoop te doen.