De laatste jaren zijn winkels steeds meer en meer online gaan verkopen. Dit zie je ook terug in het aantal webshops die afgelopen 10 jaar ontstaan zijn. Als gevolg hiervan is online marketing steeds belangrijker geworden voor bedrijven. Denk aan social media campagnes, influencers, seo, ect. Voor beginners kan het echter nogal verwarrend zijn al die termen. Daarom bespreken in dit artikel de meeste voorkomende vormen van online marketing. Zo kun jij het meeste halen uit jouw webshop.
Search engine marketing
Een groot deel van online marketing is search engine marketing, ook wel SEO genoemd. Maar wat is SEO precies? Simpel gezegd zorg je met SEO-marketing pakketen ervoor dat jouw webshop makkelijk online gevonden kan worden. Bijvoorbeeld op google, yahoo, of Bing. Dit is een essentieel onderdeel van je marketing wanneer je een webshop hebt. Stel je verkoopt kleding via jouw webshop en je wilt dat jouw webshop makkelijk door jouw klanten gevonden wordt op Google. Door SEO marketing kun je ervoor zorgen dat wanneer jouw klanten op het zoekwoord kleding of jouw webshop zoeken dat de pagina van jouw webshop hoger in de zoekresultaten terecht komt. Hierdoor weet je zeker dat bestaande klanten, maar ook nieuwe potentiële klanten gemakkelijk op jouw website terecht komen.
Social media
Je kunt er tegenwoordig eigenlijk niet meer omheen: social media. Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, enz. Bijna elke dag zitten we wel minstens een uur op social media. Bij zowel jongeren als ouderen is het populair. Het is ook ideaal om voor online marketing te gebruiken. Social media biedt jou een platform om te adverteren, te informeren, en te vermaken. Je kunt betaald een advertentie plaatsen, maar je kunt ook op een eigen gratis pagina een bericht plaatsen. Daarnaast is het dé manier om in contact met jouw klanten te blijven. Wanneer er iets nieuws is, of een speciaal evenement, kun je dit snel en simpel met jouw klanten communiceren. Het is ook de plek om een reputatie op te bouwen. Door leuke berichten, foto’s en filmpjes te plaatsen kun je jouw imago op de kaart zetten.
Influencers
Ook influencers zijn de laatste jaren steeds groter en groter geworden. Influencers zijn invloedrijke mensen die op het een internet een grote groep volgers hebben. Via influencers kun je ook jouw producten of merk aanbieden. Let er wel op: hoe meer volgers iemand heeft, hoe meer je diegene waarschijnlijk moet betalen. Voor kleine merken is het waarschijnlijk beter om via social media te adverteren.